Харчаванне вучняў © ДУА "Гарадзішчанская сярэдняя школа"

 

БеларускiРусский

 

Дзяржаўная установа адукацыі  "Гарадзішчанская сярэдняя школа     імя М. А. Скіпара Баранавіцкага раёна"

 

 

статыстыка наведванняў

Яндекс.Метрика

індэкс цытавання

індэкс цытавання

 

Наш баннер

 

адмін сайту

 

© copyright

 

Харчаванне вучняў



Графік харчавання вучняў

Бацькам
аб харчаванні дзяцей і падлеткаў

Здаровае харчаванне ў дзіцячым і падлеткавым узросце спрыяе здароўю ў будучыні, забяспечвае нармальны рост і развіцце дзяцей, спрыяе прафілактыцы захворванняў, павышэнню працаздольнасці, стварае ўмовы для адэкватнай адаптацыі іх да навакольнага асяроддзі і фармуе здароўе дарослага насельніцтва.

Недахоп бялку, вітамінаў і мікраэлементаў прыводзіць да затрымкі ў развіцці, павышае рызыку ўзнікнення інфекцый, анеміі, сардэчна-сасудзістых захворванняў і захворванняў інш.

Для таго каб ваш дзіця быў здаровым, варта арганізаваць правільны рэжым харчавання.

  • Сняданак перад сыходам у школу павінен складацца з дзвюх страў. Першае страва можа быць крупяных, агароднінным або мучным, вельмі карысна таксама даваць дзіцяці тварог ці яйка, другое страва - чай з малаком, малако, кава, хлеб з маслам і сырам.
  • Ў школе вучань павінен абавязкова атрымаць гарачы сняданак. Калі па якіх-небудзь прычынах гарачае харчаванне ў школе не арганізавана, дайце дзіцяці з сабой бутэрброд.
  • Доўгі галаданне па 6-7 гадзін прыводзіць да больш хуткаму стомы і можа спрыяць развіццю захворванняў страўнікава-кішачнага гасцінца і інш.
  • Прыйшоўшы дадому са школы, дзіцяці неабходна атрымаць паўнавартасны абед з 3-х страў. Першае страва не з'яўляецца асноўнай часткай абеду, таму не варта даваць дзецям шмат вадкага стравы, школьнікам 7-11 гадоў досыць 300 грамаў супу. Асноўная частка абеду - другое страва - павінна быць мясную, рыбную з крупяных або агароднінным гарнірам. Трэцяе страва - салодкае (кампот, кісель і г. д.).
  • На падвячорак дзецям неабходныя: кефір, малако, чай са здобнай булачкай, ватрушкой, пернікам. Добра дапоўніць падвячорак ягадамі, садавінай.
  • Вячэраць дзецям трэба не пазней, чым за 1-1,5 гадзіны да сну. Вячэра не павінен быць вельмі багатым, так як сон з перапоўненым страўнікам звычайна бывае неспакойным. Вячэра павінен складацца з дзвюх страў: першае тварог, рыба, яйкі, гародніна, крупяныя і мучныя стравы, другое - малако, кефір, сыроватка, кісель і інш.
  • Дзяцей трэба прывучаць есць не спяшаючыся, старанна перажоўваючы ежу і нячым не адцягваючыся, так як чытанне, ажыўленыя размовы і г. д. падчас ежы затарможваюць вылучэнне стрававальных сокаў і пагаршае працэс стрававання.

На тэрыторыі, забруджанай радыенуклідамі, харчаванне мае свае асаблівасці, так як яно гуляе істотную ролю ў рэгуляцыі працэсаў ўсмоктвання і вывядзенне радыенуклідаў з арганізма.

Выбірайце правільна прадукты харчавання:

- выкарыстоўвайце бескасцевае мяса і рыбу;

- выключыце з меню субпрадукты - печань, ныркі і інш.;

- выключыце з дзіцячага меню абястлушчаныя малочныя прадукты (пахта, абястлушчаны кефір, абястлушчаны тварог);

- адмоўцеся ад дароў лесу (грыбы, мяса дзікіх жывел). Для таго, каб грыбы не ўтрымлівалі радыенукліды, іх можна вырошчваць на ўласным падворку (вешанкі).

Апрацуйце правільна прадукты харчавання:

- перапрацоўка малака на малочныя прадукты з вялікім адсоткам тлустасці (сыр, вяршкі, смятана, алей) спрыяе зніжэння паступлення радыенуклідаў на 60-80%;

- кансерваванне, саленыя прадуктаў памяншае колькасць радыенуклідаў на 15-20%;

- тэрмічная апрацоўка варэннем і тушэннем зніжае колькасць радыенуклідаў на 30-50%.

- папярэдняе вымочванне мяса, рыбы ў слаба падсоленай вадзе некалькі гадзін з перыядычнай зменай расола памяншае колькасць радыенуклідаў у 2-3 разы;

- ачыстка гародніны ад лупіны, вымочванне ў злегку падсоленай вадзе, варэнне і тушэнне агародніны зніжае ўтрыманне радыецэзія на 60%.

Выкарыстоўвайце прадукты антіоксідантной дзеянні

Антыаксіданты - злучэння рознай хімічнай прыроды, здольныя тармазіць або ўстараняць свободнорадикальное акісленне арганічных рэчываў. Антіоксідантнымі ўласцівасцямі валодаюць вітаміны А, З і Е. Крыніца іх паступлення ў арганізм - розныя расліны і прадукты жывельнага паходжання:

Вітамін З (70-100 мг/сут): шыпшыннік, чорная парэчка, салодкі перац, абляпіха, чарнаплодная рабіна, суніцы, таматы, цытрусавыя, капуста, зялены лук.

Вітамін Е (12-17 мг/сут): абляпіха, кукуруза, бабовыя, нерафінаваны раслінныя алею (лепш аліўкавы), грэчка, семечкі сланечніка, насенне злакавых.

Вітамін А (1 - 1,5 мг/сут: 1/3 - вітамін А, 2/3 - бэта-каратын): ялавічная печань, сметанковае масла, яечны жаўток. Бэта-каратын: морква, чырвоны салодкі перац, пятрушка, шчаўе, салера.

Асноўнымі крыніцамі паступлення мікраэлементаў у арганізм з'яўляюцца наступныя прадукты:

> Ёд (50-180 мкг/сут): марская капуста, морапрадукты, рыба, фасолю, грачаная крупа, часнык, салата, буракі, агуркі, чарнаплодная рабіна. Паколькі ў расліннай прадукцыі, вырашчанай на нашых глебах, еду няма, найбольш даступным і эфектыўным спосабам папаўнення дэфіцыту еду з'яўляецца штодзеннае ўжыванне едаванай солі ў звычайным колькасці (5-6 грам у суткі).

> Цынк (16 мг/сут): кукуруза, грэцкія арэхі, аўсяная крупы, рыс, гарох, фасолю, насенне сланечніка і гарбуза, бульба, капуста (асабліва каляровая), буракі, морква, шчаўе, жаўток яйкі, печань, ялавічына, крэветкі, селядзец, судак.

> Медзь (2 мг/сут): раслінныя прадукты (бурак, бульба, яблыкі, гарох, фасоль, арэхі, соя, аўсянка, грэчка), сыр, печань, рыба, мяса.

> Селен (100 мкг/сут): часнык, збожжавыя (асабліва рыс, ячмень, авес), рыба. Селен ўваходзіць у склад фермента глутатионпероксидазы, якая ўдзельнічае ў абясшкоджванні свабодных радыкалаў.

> Кобальт (100 мкг/сут): шчаўе, грушы, кроп, буракі, зялены лук, чорная парэчка, рыба, моркву, журавіны, рабіна, арэхі, гарох, фасолю, бабы. Кобальт неабходны для сістэмы крыватвору, уваходзіць у склад вітаміна В1.

> Магній (280-300 мкг/сут) спрыяе абмену вугляводаў і бялкоў. Змяшчаецца ў зяленых ліставых гародніне, марской капусце, суцэльным збожжы, бабовых, арэхах, семечках і рэдзьцы.

> Жалеза (100-150 мкг/сут) - кампанент гемаглабіну, павялічвае супраціўляльнасць арганізма. Змяшчаецца ў мясе, рыбе, яблыках, салаце, разынках, рабіны чарнаплоднай, суцэльным збожжы, арэхах і семечках.

Асаблівую ўвагу неабходна надаць прызначэнні калія (гародніна, садавіна) як мікраэлементы, вытесняющему цэзій, і кальцыю (малако і малочныя прадукты, грачаная крупа), вытесняющему з арганізма стронцый.

Для таго каб паскорыць вывядзенне радыеактыўных рэчываў з арганізма, неабходна прымаць наступныя меры:

- павялічыць спажыванне гарбаты, сокаў, кампотаў да 0, 5 літра ў дзень;

- прымаць травяныя настоі, якія аказваюць слабое мочегонное і желчегонное дзеянне (рамонак, святаяннік, сухацвет, крываўнік, мята, шыпшына, кроп, кмен, зялены чай);

- рэгулярна апаражняць кішачнік, для чаго ўключаць у рацыен як мага больш прадуктаў з высокім утрыманнем абалоніны (хлеб грубага памолу з вотруб'ем, проса, крупы грачаныя, перловые і аўсяныя, капуста, буракі, моркву, чарнасліў), ўжываць адвары з насення лену, а таксама крапівы, рабарбара, чарнасліву;

- уводзіць у меню прадукты, багатыя пекцінамі (сокі з мякаццю, яблыкі, персікі, агрэст, журавіны, сліва, чорная парэчка, клубніцы, вішня, чарэшня, цытрусавыя, зефір, джэмы, мармелад). Асабліва вяліка ўтрыманне пекціну ў лупіне цытрусавых.

Спажыванне бялкоў павінна быць на 10-12% вышэй сутачнай нормы. Ваверкі ў вялікай колькасці ўтрымліваюцца ў мясе, марской рыбе, малочных прадуктах, яйках, бабовых. Павышаюць устойлівасць арганізма да радыяцыйнаму ўздзеянню такія марскія прадукты, як кальмары і марская капуста, у склад якіх уваходзяць мікраэлементы і вітаміны.

Кантроль узроўню радыеактыўнага забруджвання сельгаспрадукцыі і прадуктаў харчавання, якія вырабляюцца ў асабістым сектары, забяспечваецца тэрытарыяльным цэнтрам гігіены і эпідэміялогіі, а таксама ведамаснымі лабараторыямі кіравання сельскай гаспадаркі, райпатрэбкааперацыі.

 

 


                                 

 

Тэлефон: 163669297 
электронная пошта: gorodistche@baranovichi.edu.by
рэгістрацыйнае пасведчанне №2141203161 от 06.08.2012